nuffnang..

Monday, June 24, 2013

MARA scholarship

Assalamualaikum...

Dah lama tak update blog. Now im back huhu.. Sekarang ni aku akn kembali mcm dulu dan sentiasa update blog bila ada masa terluang. Back to the topic. MARA scholarship. Yes, Alhamdulillah aku dapat MARA scholarship atau lebih tepat MARA loan sebenarnya MARA dah tak ada full scholarship mcm JPA, National    Scholarship etc. Tapi yang untungnya korang tak perlu kerja dengan kerajaan. Maknanya lps habis study tak ada lah syarat kene kerja dengan kerajaan utk 6 thn atau sebagainya. Jadi korang blh kerja swasta dan hidup mewah sikit sebab gaji lebih sikit. hihi tapi jgn fikir kalau kerja kerajaan tak boleh hidup mewan. Actually, aku nak tekankn yang korang punya peluang untuk dapatkan pengalaman luaslah kerajaan boleh swasta pon boleh. Tapi yang sedikit merugikan korang kene byr dekat MARA 1-10% depends on your result. If you perform well you will pay less. So, masa belajar tu mmg kene gila2 lah.


Alhamdulillah, aku dapat course yang aku nak iaitu dentistry. Aku minat nak jadi dentist since I was in form 4. Hahh bru je kan? Sebab dulu aku tak ada pendirian yang tetap sentiasa je tukar cita2. Tapi yang aku sedikit kecewa tentang tempatnya. Aku dpt twinning programme . Persediaan nye di Surya College, Butterworth 1 tahun kemudian Vinayaka Mission University, Salem, Tamil Nadu, India 2 tahun dan kemudiaan 3thn di Penang International Dental College, Butterworth. Aku dpt second choice yang aku hrpkan dpt lah first choice, Mesir. Wah!! berlagak lah aku kan nk belajar dekat negara Arab tpi Cakap Arab pon xblh.. Mgkin ada hikmah aku dapat  india. Kalau lecturer nak marah aku sebab tak faham bahasa Tamil pon bkn salah aku sebab bahasa Tamil tak digunakan merata dunia. 

Aku kecewa jugak sebab college di Penang tu tak ada kwsn mcm UiTM, USM, UPM etc. Dia hnya lah sebuah bangunan yg ada lab, leture hall, cafe, library etc. dan aku akn tinggal di apartment sebagai hostel. Yang ni aku bersyukur sbb aku tak tinggal dkt hostel ada la sikit keistimewaan. 

Yang paling sedih aku akn berpisah dengan semua kawan2. :'( Aku harapkan dapat kawan yang baik di tempat baru walaupon tak akan ada pengganti untuk kwn2 GG aku sebelum ni sbb diorg sgt lah special dan yang penting no one can replace Syafiq Shueb.. hihi SS forever... <3 p="">

That's all.. see u again .. ; )


1 comment:

  1. sy pn dpt twrn mara tmpat yg sme mcm akak..so skrg ni akak kat mn??

    ReplyDelete